Mira que fa anys que em dedico a les teràpies en general i el massatge visceral és una de les meves eines preferides en sessió. Ajuda a eliminar l’estancament, restableix les males posicions i normalitza el funcionament de tots els òrgans interns de la cavitat abdominal, afavorint així a l’estat d’òrgans i per tant, també dels sistemes.  És un tractament fantàstic i efectiu, a la vegada, és intens i dolorós, però les millores són visibles a curt termini.  Quan faig sessió intento treballar la patologia per la que vens a consulta però no pot faltar un massatge de braços, de cap i evidentment, visceral. Durant el massatge visceral, els terapeutes utilitzem tècniques d’alliberació miofascial per relaxar la fina capa de teixit connectiu i metàmeres i després continuar amb el massatge d’òrgans i lligaments de recolzament.  

 

 

Què és? El massatge visceral és una recol·lecció de diferents tècniques, la osteopatia neuromuscular, el shiatsu i el massatge amb oli.  Gràcies a aquest massatge ens proporciona un enfoc global de la salut, què li passa a la persona i el tractament. 

“La tensió i les adherències en els òrgans poden donar lloc a dolors que poden ramificar-se a altres parts del cos.”

  Utilitzant tècniques, manipulacions i maneres de treballar àmplies i efectives. La base fonamental d’aquesta tècnica és el moviment. Músculs, lligaments i en aquest cas de les vísceres i òrgans.  El massatge visceral pot realitzar-se per un osteòpata, un fisioterapeuta o una massatgista corporal. 

“Gràcies a aquest massatge moltes vegades es dedueix què està passant, que necessita i ens proporciona un enfoc global de la salut.”

  Beneficis massatge visceral

  • Principalment, allibera tensions
  • Dolors múscul esquelètics 
  • Mal de caps i migranyes
  • Ciàtica 
  • Esquena, malucs i dolor de genolls
  • Lesions per un esforç repetitiu
  • Cerviacàlgies, dorsàlgies i lumbàlgies
  • Vertigen 
  • Dolor post quirúrgic i teixit cicatricial
  • Treball de metàmeres i fàscies 

Això serien els beneficis a nivell múscul-esquelètic però també s’aconsegueix:

  • Suprimir rigideses 
  • Redueix l’estrès i altres problemes emocionals
  • Millora problemes de salut a nivell orgànic: sistema digestiu, sistema nerviós, sistema limfàtic, sistema circulatori i molts altres. 
  • Redueix greix i cel·lulitis

Si parlem particularment el massatge obre els esfínters de la vesícula biliar, millorant la digestió. Alleugera la inflamació i el dolor, millora la circulació sanguínia i el drenatge limfàtic, elimina el restrenyiment i restableix la funció normal de l’intestí. A nivell dels ronyons provoca l’eliminació de pedres i sorra. També tracta corbes i prolapses de budells i matriu.   Per què passa tot això? Cada estructura visceral té l’habilitat de moure’s, contracturar-se o quedar-se bloquejada. Provocant un desequilibri fisiològic de l’organisme tant estructural com energètic. És important parlar d’emocions i saber que el nostre abdomen és un mirall de les nostres emocions.    Per què es mouen les vísceres? Hi ha dos aspectes importants que fan que les vísceres es moguin: el diafragma, la capacitat pròpia de moviment de les vísceres i metàmeres i fàscies que subjecten els òrgans.    El diafragma Principal múscul inspiratori, amb forma de paracaigudes, separa el tòrax de l’abdomen, influeix de manera directe en la respiració i el moviment vertebral. És imprescindible treballar el diafragma per qualsevol patologia per la que vinguis a la sessió.

 

 

En veritat, hi ha moltes altres raons per la que el diafragma es bloqueja com: reduir ansietat i l’estrès, disminució d’energia i falta de benestar general, la posició i tensió física que acumulem i un efecte important en el sistema metabòlic i hormonal.

“Es considera un múscul especial, i si “es treballa”, és capaç de millorar moltes funcions”

  Metàmeres i fàscies que subjecten els òrgans Les metàmeres i les fàscies subjecten tant els òrgans abdominals com els músculs que tens a l’abdomen, com tota massa tendinosa o muscular es contractura, es tensa i també es debilita. Treballar aquests teixits és importantíssim per el funcionament dels òrgans i sistemes i per les possibles molèsties abdominals que pugui trobar la persona. Una manera d’entendre ben be que són les metàmeres, és pensar en una faixa que subjecte cada òrgan, gràcies a aquesta, aquest no cauen un a sobre de l’altre sinó que mantenen la seva ocupació.

 

 

Perquè ho entengueu una mica cada fletxa indica la direcció en la que hauries de fer l’estirament o la pressió per millorar el bloqueig d’aquella metàmera.   Automassatge Per explicar els estiraments i pressions, us ensenyaré l’exercici i com ha de ser la pressió de cadascun. Abans de començar és necessari saber malalties cròniques, dolors, trastorns asocials a l’abdomen o vísceres i regularitat de les femtes. A partir d’aquí, farem una exploració o palpació abdominal. Realitzar sempre primer de manera suau, i poc a poc, anar augmentant la potencia.

  • Estomac suau, sense opressió i que la persona estigui còmode. Una bona posició es cara amunt amb els genolls doblegats.
  • El massatge s’ha d’iniciar amb una pressió lleu i superficial per palpar i reconèixer possibles dolors o bloquejos.
  • La pressió ha de fer-se paulatinament, amb el palmell de la mà primer i després amb les puntes dels dits.
  • A mida que vagis fent, la pressió serà més profunda.

DESBLOQUEJAR DIAFRAGMA Boca de l’estomac: la força és interna i cap a baix.

Relaxació de la línia alba: la direcció és cap als costats, com si volguéssim destensar-la.

Amb una mica d’oli fem massatge a tot el diafragma, just on acaben les costelles.

Amb oli fem “rodillo” també pel voltant del diafragma, la segona foto consisteix amb fer una mica de percussió amb dits i estirament d’aquest, cap a munt, com si volguéssim agafar les costelles, la tercera imatge consisteix en fer una mica de pressió interna i estirar cap a dalt.

Massatge per restrenyiment Amb una mica d’oli o crema de massatges seguim el recorregut que marca el dibuix.

Shiatsu abdominal   El shiatsu com ja sabeu consisteix en fer pressions durant un temps entre 3, 5 o 7 segons en cada punt. La idea és repetir cadascun dels exercicis unes tres vegades. Aquest tipus de massatge ajuda a nivell energètic, estructural i emocional. Quan us feu un massatge a vosaltres mateixos heu de controlar la força, la primera passada feu-la com a control del dolor i a mida que aneu passant augmenteu la pressió.

 

 

Com a conclusió final d’aquest article, us animo a que estudieu, observeu i treballeu l’abdomen. Us veu a vosaltres mateixos i família massatge visceral i que de tant en tant, aneu a un terapeuta manual o osteòpata i us faci una bona “posta a punt”. Jo recomano massatges sempre, ajuden a treballar l’estrès, a relaxar-se i millorar tant de manera funcional o física com mental i emocional.

 

Alexia ARA teràpies Shiatsu terapeuta,

Osteòpata neuromuscular,

Kinesiòloga i Medicina Xinesa i Acupuntura