MIGRANYA

 

 

“un gran percentatge de dones i homes pateixen migranyes de manera puntual o habitual, aquest trastorn neurològic afecta a la seva qualitat de vida, ja que impedeix fer una rutina diària. Provocant desànim, inclús depressió i aïllament. “

 

Què és?

És un tipus de mal de cap que moltes vegades, deriva amb nàusees, vòmits, sensibilitat a la llum i al so. Dolor pulsatiu que es reflexa per sobre dels ulls o als costats del cap. 

Una bona manera de descobrir què desencadena la migranya és preveure evitant factors que la desencadenin. Un bon exercici és escriure que vas fer abans de que aparegués: Què vas menjar? Si vas dormir be? o qualsevol altre factor que la pugui haver provocat.

 

Causes

Personalment i com patidora de migranya habitual considero que la causa més important que la provoca, és l’estrès al que l’ésser humà està sotmès. Les hores de feina, l’estudi, sempre corrents, poc temps per descansar i afegim els problemes econòmics i emocionals que ens trobem diàriament.

  • Abstinència a la cafeïna
  • Problema hormonal: menopausa o menstruació.
  • Consum d’alcohol o consum de tabac
  • Dormir malament
  • Canvis d’estació o del temps
  • Sorolls forts o llums brillants
  • Exercici descontrolat o estrès físic
  • Menjar poc saludable, saltar-se àpats o aliments d’alt contingut de greixos
  • Olors i perfums forts
  • Problemes emocionals: estrès, ansietat o tristesa.
  • Deshidratació

 

“No s’ha trobat una causa lògica i clara, que identifiqui i sàpiga què la provoca, però és un dolor que incapacita a la persona gairebé per complet, afectant a gran part de la població (un 18% de dones i un 6% d’homes).”

 

 

 

Símptomes

Dolor: agut, profund, pulsatiu. Com si contínuament us estiguessin donant copets al cap.

Gradual: de lleu a intens, tot i que, no sempre és així.

Llum, sorolls i moviments empitjoren el dolor.

Congestió nasal, descàrrega llagrimall

Nàusees, vòmits, fòbia als sorolls forts.

 

Tipus de migranya

Migranya sense aura : La més típica, normalment dura més de 3 o 4 hores, afecta a un costat del cap però també pot afectar als dos. Això si, el dolor comença en un dels hemisferis del crani. Dolor pulsátil (batecs de cor, en el costat del dolor), l’activitat física empitjora el dolor, nàusees i vòmits, llums, sorolls i olors.

Migranya amb aura:  És un dolor de cap que apareix després o al mateix temps que problemes de visió o de llum. Discoteques, punts cecs o canvis de visió massa ràpid: una carrera de formula 1 o una carretera a la nit.

 

Existeix Tractaments farmacològics però us parlaré dels tractaments naturals.

Tractaments naturals

Les teràpies naturals per tractar la migranya es basen sempre en primer lloc, en la hidratació i l’alimentació.

Evitar productes ultraprocessats (aperitius, precuinats, bolleria).

Descartar possibles intoleràncies.

 

Us vaig a parlar sobre dos tractaments que alleugeren i milloren la migranya: L’acupuntura i l’auriculoterapia i el shiatsu de cervicals, cara i cap.

 

ACUPUNTURA I AURICULOTERAPIA PER A LA MIGRANYA

Podem definir la migranya com una alteració del Qi (en la medicina xinesa, el Qi és l’energia). És diu que el Qi es reparteix i es mou, per els diferents meridians del cos. La acupuntura en aquest cas te l’objectiu de restablir aquest flux d’energia, ja que la teoria és que la migranya és un bloqueig o “estancament” d’aquesta.

Podem diferenciar la migranya o classificar-la de la següent manera:

  • Fred-humitat: aquesta és deguda sobretot als canvis climàtics.
  • Èxtasis del Qi i de la sang: aquesta és deguda sobretot abans o durant la menstruació.
  • Hiperactivitat del Yang: deguda a problemes emocionals: irritabilitat o inestabilitat emocional.
  • Cervico-tensional: dolor muscular de les cervicals o un excés de contractures en l’esquena.

 

El meu tractament i punts VIP per la migranya preferides:

Com sempre i en tots els tractaments que jo realitzo, no sempre és necessari l’agulla: podem fer pressió, massatge o esprémer el punt per disminuir el dolor i així no és tan agressiu per la gent que li te pànic a les agulles.

 

AURICULOTERAPIA

 

  • Shen Men
  • Punt 0
  • Punt tranquil·litzant
  • Punt simpàtic
  • Punt nervi vago
  • Punt relaxació muscular (si la migranya prové per dolor cervical)

 

 

 

ACUPUNTURA 

 

  • 20 DM
  • 3 H
  • 20 VB
  • 4IG

 

SHIATSU PER A LA MIGRANYA

Es una pràctica tradicional japonesa que consisteix en pressionar amb els dits en determinats punts del cos per alleujar dolors de determinades zones.

CARA: Aquest massatge consisteix en pressionar cada punt amb els polzes uns 4 o 5 segons, seguint un ritme.

CAP: en el cap realitzem exactament el mateix, pressionar cada punt uns 4 o 5 segons, seguint un ritme.

 

BENEFICIS DEL SHIATSU PER A LA MIGRANYA

Incrementa la relaxació, intentant aconseguir una correcta canalització de l’energia vital, amb la pressió dels dits i palmells de la ma aconseguim treballar diferents punts estratègics del nostre cos, aquesta tècnica també se l’anomena Digitopuntura.

Incrementa la relaxació si la migranya prové per l’estrès, estimula la circulació si trobem que hi ha un bloqueig del Qi, equilibra el sistema nerviós, millora l’estat d’ànim i una de les coses més importants es que alleugera el dolor.

El benefici d’aquest massatge també és el fet de poder fer-s’ho a un mateix.

Per acabar l’article, us porto uns quants remeis casolans per evitar la migranya

  • Aliments amb un alt contingut d’Omega 3: peix blau
  • Hidratació: beure aigua durant el dia .
  • Aplicar oli essencial de menta, en aquest punt de la cara amb un massatge circular en direcció contraria a les agulles del rellotge.

  • No aplicar coses ni molt calentes ni molt fredes.
  • Dormir i quedar-se a les fosques.

 

Conclusions

En definitiva la migranya és una malaltia que moltes persones la patim i que no hauríem de conformar-nos amb saber que apareix i que quan ens mediquem la tenim controlada. Seria de vital importància evitar factors, conèixer els símptomes i no ignorar cada quan sorgeix i per què.

Evitar situacions d’estres i pressió (en la feina, a casa o esforç físic o mental realitzat). És important tenir controlada la migranya ja que afecta a la qualitat de vida de la persona.

 

Alexia ARA teràpies

Shiatsu terapeuta, Osteòpata neuromuscular,

Kinesiòloga i Medicina Xinesa i Acupuntura